Sider

Etiketter

) Gul lerkespore (no )... 2011... 2012... Actaea simplex (Oktoberormedrue)... Afrikas blå lilje... Agurk... Akebia quinata... Akeleier... Ales stenar... Allium... Alunrot... Anemoner... April... Asparges... Asters... Astilbe `Fanal`... Aucuba Japonica `Variegata´... Aucuba... August... Bananplanter... Bassenget... Betong... Betongbord... Betongheller... Blodbeger (Rhodochiton Atrosanguineus)... Blodtopp (Sanguisorba officinalis) 'Tanna'... Blogg-kröll... Blomsterkassene... Blomsterkasser Blomsterpotter... Blomstrende... Blåmunk... Botanisk hage... Bredbånd... Bregner... Bringebär... Bro... Brokkoli Brokkoli... Brostein... Brukt... Bursdag... Chilli... Citrus Limon... Cosmos Cosmos... Dahlia... Damm... Datamaskin... Dekket bord... Desember... Druer... Drömmer... Dör... Eksotisk i hagen... Entreprenör... Erteblomst - Lathyrus odoratus Erteblomster (Lathyrus)... Erteblomster... Et haveår... Eurasieren Nelly... Eurasiertreff... Fantasi... Ferie... Festligheter... Fetknopp... Form-klippet... Fritillaria imperialis (Keiserkrone)... Frö... Fugleperspektiv?... Fuksia... Förste mai... Förste oktober... Gardiner... Gemma eggeskallspelargonia... Geranium... Gravemaskiner... Gravmyrt; Vinca minor `Marie`... Grönnsaker... Grönnsaksland... Gult... Hage-dekorasjon... Hageböker... Hagedagbok... Hageinspirasjon... Hageliv... Hageredskaper... Halloween... Hermetikk... Heucherella `Golden zebra`... Heucherella `Sweet tea" Hibiscus... High Chaparral.... Hjelp... Hjemme alene-helg... Hjemmelaget julesnop... Hortensia... Hosta... Hvit Hvitlök... Hyllebär (Sambuccus nigra 'Black Lace').. Höganäs... Höns... Höst... Höstanemone... Höstdekorasjoner... Ilva Iris... Japansk lönn - Acer palmatum Jenterom... jern og betong... John Taylor... Jordbär... Jul... juleblomster... Juleforberedelser... julekuler... Julelys... Juli Juni... Kakebokse... kaktuser... Kalas... Kaprifol... Karriplante... Kjökkenmaskin... kjöpestopp... Klatrehortensia (Hydrangea anomala ssp. petiolaris) Klatreplanter... Klematis Nelly Moser... Klematis... Kleshengere... Klokkeranke... Kranser... Kransvakkeröye... Krims-krams... Krokus... Krokuser... Lammeöre... Lantana Camara... Laurbärhegg... Lavendel ((Lavandula angustifolia)... Lavendel... Lenovo... Levende lys... Liatris... Liljer... Ljusslingor... Lobelia... Lupiner... Löker... Lövemunn... Löytnantshjerte Lamprocapnos spectabilis 'Alba' Löytnantshjerte... Låne-hage... Mai... Mais... Malmö Garden Show... Malmö Slottsträdgård... Malva/hagepoppelrose (Lavatera) Mandagstema... Mars... Mat... Middagsblomster... Middelhavshage... Monsterkalas... Montbretia - Crocosmia crocosmiiflora `Lucifer`... Mrs Salter kaktusblomstrende pelargonia... Möbler Månedsfavoritt... Natt... New Dawn... Noe gammelt... November... Nye blomsterbed... Nytt bed... Oktober... Oliventre... Oppussing... Orkideer... Palme -Trachycarpus Fortunei... Paprika... Paradisfugl (Strelitzia reginae)... Patella luxation... Pelagonia... Pelargonia... Penseer... Peoner... Pergola/uteplasser Persille... Petunia 'Kameleont'... Physalis... Pinseliljer... Pipranke... Pizza... Plantebord... Plantskola Poteter... Prestekrager... Prydbönner... Pseudofumaria lutea; eller Gul nunneört (sv Pulsatilla vulgaris (kubjelle)... Pulsatilla... Puter... Påske... Påskeegg... Påskeliljer... Påskepynt... Ranunkler... Rhododendron... Ridderspore... Ringkrage (Chrysanthemum carinatum)... Rips... Rosenbönne - Phaseolus coccineus Rosenkrage (Tanacetum Occineum)... Roser... Rust i hagen... Röd solhatt (Echinacea purpurea)... Salat... Salvie... Saxifraga... Selvgjort... September... Sibirsk valmue (papaver nudicaule)... Sitronplante... Sitteplasser i hagen... Sofa... Sofiero Solbrud (helenium)... solsikke... Sommarljus (Gaura)... sommerdrömmer Sommerferie... Sommerminner... Spaljé... Sparkler eggeskallspelargonia... Squash... Stein... Steinbedet... Stiklinger... Stokkrose ((Alcea rosea)... Stokkroser... Stor prestekrage... Stuen... Stövler... Sukkererter... Sypressvortemelk... Tagetes... Taklök... Tanker... Tannlegen... Tiarella cordifolia... Tirups örtagård... Tomater... Tredekket... Trädtaklök (Aeonium arboreum)... Tulipaner... Turning torso... Ugress... ut på tur... Uteliv... Uterommet... Utloddning... Uvanlige blomsterpotter... Valmuer... Vegetarisk... Vellinge plantskola Vellingeblomman... Villamessen i Malmö... Villvin... Vindel (ipomea) Vindmölle... Vinter... Vinterkaprifol (Lonicera henryi)... Vår-ert... Vår... Våroppryddning... Vårtötthet... xxx Lutz Zena eggeskallpelagronia... Zinnia...

lørdag 3. mai 2014

Staudebed og rotebed og sommerbed og sånt...


Jeg fant, jeg fant!!!




Og se hva jeg fant: en Aucuba japonica ‘Variegata’! Syns den har så vakre blader! Nå får den stå i "ventebedet" sammen med laurbärheggen 'Etna'. 


Det er flere enn meg som liker dette bedet=)


Her har jeg også ryddet litt. Nå har peonene og alliumene fått selskap av noen solhatter som jeg sådde i fjor og ett par hostaer som snart finns i alle bedene i hagen.


Denne er vel også vakker. Den har det nok litt for trangt, men jeg vil ikke flytte den nå midt i blomstringen. Kanskje det må bli et eget bed for löytnantshjerter her på litt sikt, for nå önsker jeg meg virkelig en röd også. Og en rosa!


Og tenke seg til at rhododendroene ("Schneekrone" og "Morgonrot".)  kommer så fint! Jeg plantet dem i forfjor, og i fjor vår var det virkelig ikke göy. Begge så mer eller mindre halvdöde ut langt inn på sommeren. I år burde de ha gode forutsetninger for å bli riktig flotte, selv om de ikke er så store ennå.

 



 
 
 
 





 

Nye strå i år=) Skal bli spennende å se om de kommer til å trives her!





Saxifraga. Disse skal få plass litt rundt omkring! Syns de er så fantastisk söte selv om de ikke er så store.

  


Litt synd å si det, men mitt forhold til stokkroser er ikke lenger hva det en gang var. De er superflotte når de blomstrer, men resten av tiden er det bare en masse mer eller mindre triste blader. Og de er umulig å luke bort. I år blir det kamp med hard hånd. Ettersom de aller fleste er to-årige, burde det väre mulig å begrense dem kraftig, gjennom å hindre at det frösår seg. Jeg, som ellers pleier å samle stokkrose-frö i sökk og flyt, kommer altså i år til å ta bort blomstene för de går i frö. Skam den som gir seg!


Og dette her under er noe ordentlig dritt! Det er vel en slags mynte, tror jeg. Og når man bare ser tuen her under, så ser den i grunne ganske koselig ut. Problemet er bare at den sprer seg over absolutt alt, og virker väre nesten umulig å bli kvitt. Ja-ja.


Fetknopp med snegl ;)


Klematisen trives som fisken i vannet over alt i hagen. Tror jeg har  fire-fem ulike sorter, men vet ikke helt hvilke og har ikke helt kontroll på når de blomstrer.
Så et tips på en som ikke behöver klippes og som blomstrer villig i dus rosa; 'Montana Rubens'. Den står överst på min klematis-önskeliste!

 
Håper du har hatt en fin lördag!
 
:=)











4 kommentarer:

  1. Hei
    Tusen takk :) Så fantastisk kjekt å finne enda et flott innlegg hos deg. Jeg er skikkelig glad for at du deler :)
    Massevis av flotte spennende vekster hos dere, og jeg må jo si at jeg også er veldig begeistret for løyntnantshjerter, våre har ennå ikke kommet i blomst (selvom alt er utrolig tidlig i år).
    God klem fra meg til deg
    hilsen Britt

    SvarSlett
  2. Takk, söte du! Bloggen hade jo ikke värt det samme uten deg=)
    I dag har jeg värt og snopt litt på Plantagen. Resultatet får du nok se i ett annet innlegg=)

    Stoooor klem tilbake!!!

    SvarSlett
  3. Ja, nå gleder jeg meg :)
    Natta

    SvarSlett

Så koselig at du tar deg tid til en kommentar! Det setter jeg virkelig pris på!