Sider

Etiketter

) Gul lerkespore (no )... 2011... 2012... Actaea simplex (Oktoberormedrue)... Afrikas blå lilje... Agurk... Akebia quinata... Akeleier... Ales stenar... Allium... Alunrot... Anemoner... April... Asparges... Asters... Astilbe `Fanal`... Aucuba Japonica `Variegata´... Aucuba... August... Bananplanter... Bassenget... Betong... Betongbord... Betongheller... Blodbeger (Rhodochiton Atrosanguineus)... Blodtopp (Sanguisorba officinalis) 'Tanna'... Blogg-kröll... Blomsterkassene... Blomsterkasser Blomsterpotter... Blomstrende... Blåmunk... Botanisk hage... Bredbånd... Bregner... Bringebär... Bro... Brokkoli Brokkoli... Brostein... Brukt... Bursdag... Chilli... Citrus Limon... Cosmos Cosmos... Dahlia... Damm... Datamaskin... Dekket bord... Desember... Druer... Drömmer... Dör... Eksotisk i hagen... Entreprenör... Erteblomst - Lathyrus odoratus Erteblomster (Lathyrus)... Erteblomster... Et haveår... Eurasieren Nelly... Eurasiertreff... Fantasi... Ferie... Festligheter... Fetknopp... Form-klippet... Fritillaria imperialis (Keiserkrone)... Frö... Fugleperspektiv?... Fuksia... Förste mai... Förste oktober... Gardiner... Gemma eggeskallspelargonia... Geranium... Gravemaskiner... Gravmyrt; Vinca minor `Marie`... Grönnsaker... Grönnsaksland... Gult... Hage-dekorasjon... Hageböker... Hagedagbok... Hageinspirasjon... Hageliv... Hageredskaper... Halloween... Hermetikk... Heucherella `Golden zebra`... Heucherella `Sweet tea" Hibiscus... High Chaparral.... Hjelp... Hjemme alene-helg... Hjemmelaget julesnop... Hortensia... Hosta... Hvit Hvitlök... Hyllebär (Sambuccus nigra 'Black Lace').. Höganäs... Höns... Höst... Höstanemone... Höstdekorasjoner... Ilva Iris... Japansk lönn - Acer palmatum Jenterom... jern og betong... John Taylor... Jordbär... Jul... juleblomster... Juleforberedelser... julekuler... Julelys... Juli Juni... Kakebokse... kaktuser... Kalas... Kaprifol... Karriplante... Kjökkenmaskin... kjöpestopp... Klatrehortensia (Hydrangea anomala ssp. petiolaris) Klatreplanter... Klematis Nelly Moser... Klematis... Kleshengere... Klokkeranke... Kranser... Kransvakkeröye... Krims-krams... Krokus... Krokuser... Lammeöre... Lantana Camara... Laurbärhegg... Lavendel ((Lavandula angustifolia)... Lavendel... Lenovo... Levende lys... Liatris... Liljer... Ljusslingor... Lobelia... Lupiner... Löker... Lövemunn... Löytnantshjerte Lamprocapnos spectabilis 'Alba' Löytnantshjerte... Låne-hage... Mai... Mais... Malmö Garden Show... Malmö Slottsträdgård... Malva/hagepoppelrose (Lavatera) Mandagstema... Mars... Mat... Middagsblomster... Middelhavshage... Monsterkalas... Montbretia - Crocosmia crocosmiiflora `Lucifer`... Mrs Salter kaktusblomstrende pelargonia... Möbler Månedsfavoritt... Natt... New Dawn... Noe gammelt... November... Nye blomsterbed... Nytt bed... Oktober... Oliventre... Oppussing... Orkideer... Palme -Trachycarpus Fortunei... Paprika... Paradisfugl (Strelitzia reginae)... Patella luxation... Pelagonia... Pelargonia... Penseer... Peoner... Pergola/uteplasser Persille... Petunia 'Kameleont'... Physalis... Pinseliljer... Pipranke... Pizza... Plantebord... Plantskola Poteter... Prestekrager... Prydbönner... Pseudofumaria lutea; eller Gul nunneört (sv Pulsatilla vulgaris (kubjelle)... Pulsatilla... Puter... Påske... Påskeegg... Påskeliljer... Påskepynt... Ranunkler... Rhododendron... Ridderspore... Ringkrage (Chrysanthemum carinatum)... Rips... Rosenbönne - Phaseolus coccineus Rosenkrage (Tanacetum Occineum)... Roser... Rust i hagen... Röd solhatt (Echinacea purpurea)... Salat... Salvie... Saxifraga... Selvgjort... September... Sibirsk valmue (papaver nudicaule)... Sitronplante... Sitteplasser i hagen... Sofa... Sofiero Solbrud (helenium)... solsikke... Sommarljus (Gaura)... sommerdrömmer Sommerferie... Sommerminner... Spaljé... Sparkler eggeskallspelargonia... Squash... Stein... Steinbedet... Stiklinger... Stokkrose ((Alcea rosea)... Stokkroser... Stor prestekrage... Stuen... Stövler... Sukkererter... Sypressvortemelk... Tagetes... Taklök... Tanker... Tannlegen... Tiarella cordifolia... Tirups örtagård... Tomater... Tredekket... Trädtaklök (Aeonium arboreum)... Tulipaner... Turning torso... Ugress... ut på tur... Uteliv... Uterommet... Utloddning... Uvanlige blomsterpotter... Valmuer... Vegetarisk... Vellinge plantskola Vellingeblomman... Villamessen i Malmö... Villvin... Vindel (ipomea) Vindmölle... Vinter... Vinterkaprifol (Lonicera henryi)... Vår-ert... Vår... Våroppryddning... Vårtötthet... xxx Lutz Zena eggeskallpelagronia... Zinnia...

søndag 26. mai 2013

En spesiell dag.


 Dette har värt en sånn koselig dag!


Tross tidvis regn og et vondt kne, har jeg värt i hagen nesten hele dagen.



Har konstatert at både rips og bringebär virker stortrives. Jordbärplantene har fått selskap av noen flere sorter. Og jeg har satt noen cosmos her i bedet, akkurat som i fjor. 


I hosta-bedet under plommetreet, har jeg satt ned noen spede valmuer. Slengte ut noen frö også, så får vi se om det tar seg;)





Löytnantshjertet ser nesten ut til å stortrives. För syns jeg egentlig at dette var en litt kjedelig plante. Litt sånt som gamle damer har i hagen sin (hva dét nå skulle bety;).
Nå elsker jeg den, og mest av alt denne hvite varianten. Kan det väre en 'Alba', mon tro?


Det er kveld i hagen. Nå for tiden blir det ofte ganske sent, för jeg syns at jeg kan ta meg tid til å fotografere.


Litt artig å se at de hvite tulipanene har blitt röde og gule. (Ellers så er det jo selvfölgelig sånn at jeg hadde satt litt av hvert;)


Steinbedet er kanskje min favoritt i hagen nå om våren. Her hender så masse spennende hele tiden, og bedet forandrer seg fra år til år, uten at jeg egentlig gjör så mye for å påvirke det.





Virkelig på höy tid å begynne å plukke inn litt rabarbra. Den vokser noe helt vanvittig, og hvis peonene også blir litt gladere, blir det nesten umulig å komme inn i drivhuset=)


er rose/kaprifol-veggen nesten klar. Visst er den fantastisk, selv för blomstringen!


Skulle jeg kanskje ha klippet ned denne kaprifolen? Det er liksom helt bart nederst (bortsettfra rosebladene, da), og overst i ´taket´ av spajléen, vokser en kaprifol-sky.







Visst ble den fantastisk! Jeg har gått og gledet meg til den skulle springe ut, og så fin ble den=)  




Håper dere har hatt en god helg, og at uken blir fin!
Klem!!

3 kommentarer:

  1. Hei :)
    Jeg blir så glad når jeg finner et nytt innlegg hos deg! Så kjempe spennende og flott det er i hagen. Og hvor tett og fint rosene ? har klatret.(er det roser som er ved siden av drivhuset
    mot uterommet?)Og de andre klatreplantene,hostaen,løyntnantshjertene,de hvite tulipanene-ja,alt sammen!!! :)Jeg har ikke greie på klipping,men det sies jo at klipper man litt, så blir plantene tettere.
    Nå har eldste kommet hjem fra Voss med fallskjerm lappen :)så gøy at han har hoppene på film :)Fyttikatta,er jo ganske spennende,ja!
    Vi har også hatt flott hagevær og plantet og holdt på i hagen.
    Takk igjen for at du tar bilder og lar meg "komme på besøk" :)
    God klem fra meg til deg.
    Hilsen Britt

    SvarSlett
  2. Ja, her er så fint nå! Og det blir bare bedre og bedre.
    Rose-veggen er ispedd en kaprifol, og det blir bare helt vidunderlig når alt blomstrer! Egentlig er kaprifolen litt "skrikete" i fargene, men sammen med New Dawn som er nesten hvit (kanskje til og med helt hvit; husker ikke hvilken av dem jeg satte hvor=), så blir det flott.
    Og, joda. De skulle ha värt klippet i höst eller tidlig i vår. Tydeligvis kan man gå ganske hardt til verks. Får se om jeg kanskje våger meg på det til hösten. Kan jo alltid ta en om gangen, så man ser hvordan det går.

    Tenk at han hopper fallskjerm! Syns dere er ganske töffe som lar ham få lov, men på den annen side så har dere vel ikke så mye dere skulle sagt.
    "Lev livet levbende," var vel et passende ordspråk her, kanskje=)

    Önsker meg noen nye hagebilder fra "Majas hage". Det kan kanskje komme litt lenger ut på sommeren?

    Stor klem tilbake, min venn!

    SvarSlett

Så koselig at du tar deg tid til en kommentar! Det setter jeg virkelig pris på!