Sider

Etiketter

) Gul lerkespore (no )... 2011... 2012... Actaea simplex (Oktoberormedrue)... Afrikas blå lilje... Agurk... Akebia quinata... Akeleier... Ales stenar... Allium... Alunrot... Anemoner... April... Asparges... Asters... Astilbe `Fanal`... Aucuba Japonica `Variegata´... Aucuba... August... Bananplanter... Bassenget... Betong... Betongbord... Betongheller... Blodbeger (Rhodochiton Atrosanguineus)... Blodtopp (Sanguisorba officinalis) 'Tanna'... Blogg-kröll... Blomsterkassene... Blomsterkasser Blomsterpotter... Blomstrende... Blåmunk... Botanisk hage... Bredbånd... Bregner... Bringebär... Bro... Brokkoli Brokkoli... Brostein... Brukt... Bursdag... Chilli... Citrus Limon... Cosmos Cosmos... Dahlia... Damm... Datamaskin... Dekket bord... Desember... Druer... Drömmer... Dör... Eksotisk i hagen... Entreprenör... Erteblomst - Lathyrus odoratus Erteblomster (Lathyrus)... Erteblomster... Et haveår... Eurasieren Nelly... Eurasiertreff... Fantasi... Ferie... Festligheter... Fetknopp... Form-klippet... Fritillaria imperialis (Keiserkrone)... Frö... Fugleperspektiv?... Fuksia... Förste mai... Förste oktober... Gardiner... Gemma eggeskallspelargonia... Geranium... Gravemaskiner... Gravmyrt; Vinca minor `Marie`... Grönnsaker... Grönnsaksland... Gult... Hage-dekorasjon... Hageböker... Hagedagbok... Hageinspirasjon... Hageliv... Hageredskaper... Halloween... Hermetikk... Heucherella `Golden zebra`... Heucherella `Sweet tea" Hibiscus... High Chaparral.... Hjelp... Hjemme alene-helg... Hjemmelaget julesnop... Hortensia... Hosta... Hvit Hvitlök... Hyllebär (Sambuccus nigra 'Black Lace').. Höganäs... Höns... Höst... Höstanemone... Höstdekorasjoner... Ilva Iris... Japansk lönn - Acer palmatum Jenterom... jern og betong... John Taylor... Jordbär... Jul... juleblomster... Juleforberedelser... julekuler... Julelys... Juli Juni... Kakebokse... kaktuser... Kalas... Kaprifol... Karriplante... Kjökkenmaskin... kjöpestopp... Klatrehortensia (Hydrangea anomala ssp. petiolaris) Klatreplanter... Klematis Nelly Moser... Klematis... Kleshengere... Klokkeranke... Kranser... Kransvakkeröye... Krims-krams... Krokus... Krokuser... Lammeöre... Lantana Camara... Laurbärhegg... Lavendel ((Lavandula angustifolia)... Lavendel... Lenovo... Levende lys... Liatris... Liljer... Ljusslingor... Lobelia... Lupiner... Löker... Lövemunn... Löytnantshjerte Lamprocapnos spectabilis 'Alba' Löytnantshjerte... Låne-hage... Mai... Mais... Malmö Garden Show... Malmö Slottsträdgård... Malva/hagepoppelrose (Lavatera) Mandagstema... Mars... Mat... Middagsblomster... Middelhavshage... Monsterkalas... Montbretia - Crocosmia crocosmiiflora `Lucifer`... Mrs Salter kaktusblomstrende pelargonia... Möbler Månedsfavoritt... Natt... New Dawn... Noe gammelt... November... Nye blomsterbed... Nytt bed... Oktober... Oliventre... Oppussing... Orkideer... Palme -Trachycarpus Fortunei... Paprika... Paradisfugl (Strelitzia reginae)... Patella luxation... Pelagonia... Pelargonia... Penseer... Peoner... Pergola/uteplasser Persille... Petunia 'Kameleont'... Physalis... Pinseliljer... Pipranke... Pizza... Plantebord... Plantskola Poteter... Prestekrager... Prydbönner... Pseudofumaria lutea; eller Gul nunneört (sv Pulsatilla vulgaris (kubjelle)... Pulsatilla... Puter... Påske... Påskeegg... Påskeliljer... Påskepynt... Ranunkler... Rhododendron... Ridderspore... Ringkrage (Chrysanthemum carinatum)... Rips... Rosenbönne - Phaseolus coccineus Rosenkrage (Tanacetum Occineum)... Roser... Rust i hagen... Röd solhatt (Echinacea purpurea)... Salat... Salvie... Saxifraga... Selvgjort... September... Sibirsk valmue (papaver nudicaule)... Sitronplante... Sitteplasser i hagen... Sofa... Sofiero Solbrud (helenium)... solsikke... Sommarljus (Gaura)... sommerdrömmer Sommerferie... Sommerminner... Spaljé... Sparkler eggeskallspelargonia... Squash... Stein... Steinbedet... Stiklinger... Stokkrose ((Alcea rosea)... Stokkroser... Stor prestekrage... Stuen... Stövler... Sukkererter... Sypressvortemelk... Tagetes... Taklök... Tanker... Tannlegen... Tiarella cordifolia... Tirups örtagård... Tomater... Tredekket... Trädtaklök (Aeonium arboreum)... Tulipaner... Turning torso... Ugress... ut på tur... Uteliv... Uterommet... Utloddning... Uvanlige blomsterpotter... Valmuer... Vegetarisk... Vellinge plantskola Vellingeblomman... Villamessen i Malmö... Villvin... Vindel (ipomea) Vindmölle... Vinter... Vinterkaprifol (Lonicera henryi)... Vår-ert... Vår... Våroppryddning... Vårtötthet... xxx Lutz Zena eggeskallpelagronia... Zinnia...

mandag 2. juli 2012

Skriften på veggen...

En helt vanlig söndags morgen...








Det er ikke ofte man kan sove lenge her i huset.
Tross at man her i Sverige har et eget ord for det å ligge å dra seg lengre enn vanlig; "sovmorgon". Visst er det et bra ord?!
Ettersom både jeg og Drömmemannen jobber skift (og da naturlig nok på forskjellige tider), så er alltid minst en av oss mer eller mindre utslitt pga sövnmangel. Altså tar man vare på de dagene da man iallefall i teorien skulle kunne ha mulighet til å få sove liiitt lengre enn vanlig.
I går var en sånn dag for meg.
Stakkars Drömmemannen hadde kjört i vei til jobben i halv sekstiden. På en lördag. Hunden har endelig vennet seg til at hun ikke skal ut og gå tur, eller pipe og bjeffe eller slikke noen i ansiktet eller på andre måter forsöke å vekke resten av familien selv om Drömmemannen går.
Barna har begynt å se fram mot "sovmorgon" nesten mer enn meg.
Alt burde ligge tilrette for noen velfortjente ekstra timer med sövn. Men neida!
Ti på ni ringer det på dören.


(Jeg vet at ti på ni ikke er supertidlig. Noen går opp halv fem hver eneste morgen med trillinger som tror at dagen begynner vel omtrent da, etter ca fire timers sövn med tilhörende trippel-amming. Og så videre. Det finns sikkert veldig mange der ute som av ulike grunner drömmer om å få lov til å sove til ti på ni, i allefall et par ganger i året. Men som sagt: Når man lever livet i en familie der begge jobber skift, er sövnmangelen nesten konstant. Altså er min dröm å av og til få sove til jeg våkner. Og det er egentlig ikke lenger en sånn helt eventyrlig dröm som etterfölges av nesten hysterisk latter hvis man forteller den til noen. Nå er jo ungene altså så store at de også setter pris på å får sove lenge iblandt. (I skrivende stund sover lillprinsen, og prinsessen er på overnatting hos en venninne.)


Altså ringte det på dören ti på ni. Hunden bråvåknet. Jeg også. Av erfaring vet jeg at den som ringte på var en söt jente som lurte på om jeg ville kjöpe avisen. Samme söte jente som vekket meg ogå forrige gang jeg hadde tenkt å sove lenge. Og gangen för det. Og gangen för det. 
Jeg sto ikke opp. Og så gjorde jeg det likevel. Det var håplöst å pröve å sovne igjen, men samtidig for sent å få sagt til avisbudet at jeg absolutt ikke noen sinne vil kjöpe avisen et minutt tidligere enn ti.
Så i morgen (altså i dag), skulle historien antagelig gjenta seg. Tanken slo meg med full kraft sånn cirka en time etter at jeg hadde gått og lagt meg. Man tenker så masse når man ligger sånn og ikke får sove. 


(Det er også en slags bivirkning av skiftarbeid, tror jeg. Kroppen protesterer, gjennom å forsöke å ta styringen over sövn og ikke sövn. "Når vi ikke skal sove når jeg vil, så behöver vi ikke sove når du vil". Det föles som at kroppen tenker sånn iblandt. Ganske ofte. Gjerne når man kommer hjem etter tredje nattevakten og tenker at det jammen er på tide å få seg litt sövn. Nå-vel...)


Altså var det like greit å stå opp og ta tak i saken. "Vi vil veldig gjerne kjöpe avisen, men ikke et öyeblikk för kl. 10", skrev jeg på et ark som jeg klistret opp under ringerklokken.
Tilbake til sengen. Ganske fornöyd.
Halv fire. Våken. Alle tennene har falt ut, dessverre. Eller?! Må ha värt en dröm. Sover videre.
Kvart over syv. Noe bråker noe aldeles forferdelig. Sommerregn på uteromstaket. Söndags morgen. 
Nå står jeg opp. Legger klär i vaskemaskinen. Tömmer oppvaskmaskinen. 
Damen med risensnauseren, som alltid er ute sinnsykt tidlig på tur med hunden, stopper og går to steg tilbake idet hun skal passere huset vårt.
Jeg går ut og tar bort lappen som jeg tapet opp i natt. Spiser frokost. Og kjöper avisen når de söte jentene ringer på dören et par timer senere.
Ber så fint og snillt om de kanskje kan la väre å selge til meg når de er ute för ti. Det kan de, sier de. Vi får vel se, tenker jeg. Og hunden våkner vel hunden uansett, og bjeffer som en gal idet de sykler forbi.

3 kommentarer:

  1. He,he, ja er det ikke helt utrolig. Husker godt den tiden jeg levde i en "bommuls sky", fire,fem timers søvn.Og min skjønne nabo som sa at "nå må du legge deg å sove om kvelden,jeg så at du var våken... og vet du hva, det er ikke så lenge siden det gikk opp for meg at hun må jo også ha vært våken,ellers kunne hun jo ikke vite at jeg var oppe :) Søvn er en rar greie ja. Håper at du får tatt deg inn litt når du får ferie da. Og som min kjære nabo sa, kanskje man skulle prøve å legge seg litt tidligere? eller ikke :)
    Så fint det var i bedet, nydelig blåfarge. I kveld har jeg vært å plukket jasmin fra mamma sine busker.Tyven,tyven skal du hete...neida, de har vokst langt inn på parkeringsplassen,så da tenkte jeg at jeg kunne stusse litt nå når de sto så fint og duftet og blomstret.Vår gode skjønne venn på toppen,fikk også med en fin bukett,så her deler vi byttet,hi,hi. Nå må vi alle ha en gooood og søvnrik natt. God klem til deg fra meg.
    Britt

    SvarSlett
  2. Hahaha!! Hoppas du får dig en riktigt go sovmorgon snart!!

    Klem Anna

    SvarSlett
  3. Takk, både Britt og Anna!

    Nå er middagen avklart. Ungene har skoleferie (med litt fiksing får de ha fri tross at vi voksne fortsatt jobber denne uken)og storkoser seg i bassenget, og jeg halvsover på sofaen. Etter middagen skal vi nok slöve litt foran TV, og så skal jeg virkelig forsöka å legge meg tidlig i kveld!!!
    Ja, det er jo morsomt med en nabo som lurer på hva man gjör oppe midt på natten. ;) (Lurer på hvordan det går med dem...)

    Syns det var toppen at du tok noen jasmin-busker!!! Det er nok ingen som savner dem. Det var deg vel "unnt", som noen pleide si ; ))
    Har et nytt innlegg på gang, men det tar kanskje litt tid.
    Ringer kanskje torsdag eller fredag, hvis jeg får en ledig stund. Så er het heldag lör o söndag. Og så er det FERIE!!!
    Stor klem!

    SvarSlett

Så koselig at du tar deg tid til en kommentar! Det setter jeg virkelig pris på!